Tuesday, March 8, 2011

glass half empty.

rasa macam pernah guna tajuk ni before.

*********************************


no actually, i'm more to a good-looking-bird-sharp-shooter.

however, these few days i cant get much bird. sebab burung burung suka terbang atas tasik dan apabila ditembak, mereka akan jatuh ke dalam tasik itu! i really dont want to wet my awesome hair.


atau, ini akan jadi penghabisan untuk karier hebat saya! oh tidak!

one day, i sat by the lake looking at the birds. suddenly, a dog pass by and went straight to the lake. bila sampai, anjing tersebut tidak tenggelam malah timbul seperti berjalan di atas air. ia mempunyai sayap tetapi tidak terbang.


"Wow!", i said.

jadi saya mengambil keputusan untuk memelihara ia. dan menjadikan ia sebagai pengutip burung burung saya, semestinya.



nama dia, kangaroo.

oleh sebab saya amat berbangga kerana mempunyai kangaroo, saya ingin menunjuk kepada kawan baik saya, jingga. but, i know he wont trust me. so, i decided to invite jingga to go for a hunt.

by nature, jingga is an ultimate pessimist.



saya mengajak.


saya memujuk.


saya memujuk, lagi.


akhirnya, saya terpaksa memaksa dalam memujuk.

hooray! tak sabar nak tunjuk kehebatan kangaroo!



setiap kali burung yang ditembak jatuh ke dalam tasik, kangaroo akan berjalan di atas air dan mengambilnya.

setiap kali.

i mean, setiap kali.

tapi, jingga hanya duduk di situ memerhati dengan senyap.

tiada reaksi teruja atau apa. none.

akhirnya, saya kepenatan menuggu reaksi dari jingga. malah burung burung juga sudah tiada yang boleh ditembak.



eventually, saya bertanya.


terima kasih jingga.

THE END.

*********************************

a pessimist sees only the worst.













notakaki: kenapa aku macam tak dapat mesej cerita ni? kau nak cuba cakap apa ni hanis? haha.
notakaki: maaf, penggunaan bahasa memang bercampur aduk.
notakakikaki: anjing tu nampak macam arnab campur kangaroo kan? aku tak rasa tu anjing sebenarnya. ya, itu bukan anjing.

27 comments:

ashraf said...

jingga tu saya ke? eh terperasan plak! waha!

wann afzan said...

sbnrnye mcm kucing pun ade. hahah

MATAHARI said...

haha, anjing tu kangaroo yang bersayap.


ok, apa yang aku nampak ni?

Enaj said...

+Haha, I get wot ur tryin 2 say. Good try. ^^

shaherah hana said...

lawak lah cara dia memujuk.saya suka masa dia kata,'i'm so dead.' haha. btw,saya x brp faham yg pasal setiap kali tu.sorry im so blur.boleh explain kpd sy x?hehe..sorry...:)

red said...

Hahahaha.... lambat pickup punya jingga

shaherah hana said...

eh jap,ok saya dah faham.hehe.terkeliru dgn nama jingga and kangaroo je sebanarnya. xD SAYA SUKA CERITA KAMU. :)

Hanis Manis said...

@krayonjingga: haah. hahaha. nama jingga tapi pakai baju ungu. sebab dia ingat kaler purple tu nama jingga. =.=


@wann: telinga dia tu macam arnab lah!


@matahari: haha! memang pon! :P

Hanis Manis said...

@jane: seriously? eh? eh? eh? yay!


@hana: dah faham ke tak? hee. sorilah sebab nama2 yang mengelirukan. lepas ni guna nama senang2. ahmad ke, abu ke. hee. :)


@red: dia bukan lambat pickup cuma dia nampak keburukan sesuatu itu lebih dari kebaikan. dia cuma nampak anjing itu tak boleh berenang walaupun anjing itu ada keistimewaan lain. hah! macam tu lah. :)

Sca Ndx said...

ok. aku rasa, nothing perfect?

ghost writer said...

no..no..aku fikir jingga mengatakan suatu yang betul.suatu apa yang normal bagi setiap sesuatu bila menjadi aneh pasti persoalan yang timbul tetap ke arah apa yang normal bagi sesuatu itu..ah,mesti hanis lebih pening.

diringkaskan: tiada yang aneh bagi jingga tapi cuma ada kekurangan..

Dark Half said...

"a pessimist sees only the worst"
pity jingga! lol

kangaroo:has wings but cannot fly. yet could walk on the water
~this is deep.like a metaphor

Syida said...

tapi mcm pelik jer coz dier dah bagi semua burung tu..tp mcm mn dier x blh berenang?

I give u award...
check my blog http://glowingsnow85.blogspot.com/2011/03/my-first-award.html

Hanis Manis said...

@GH: haah. pening. hee. tapi betul, dia tak pelik. cuma persepsi dia berbeza.


@darkhalf: analogy mungkin? ish tak tak. saya tak sehebat tu.

Hanis Manis said...

@Syida: i'm confuse with ur question babe. tapi cani, kangaroo tu kutip burung tanpa perlu berenang pon. bila burung tu jatuh je, dia kutip. berjalan atas air.

ah, ni entri surrealism. logik tak diperlukan cuma mesej yang ingin disampaikan. :)

thanks for the award btw dear. i'm honoured.

aRaN said...

cerita ni leh bt tuk ICAF ni :D

Hanis Manis said...

okay, aran jadi anjing tu okay? woof wwoof! ;P

aRaN said...

gigi!!!!!!!!

| Larasephia | said...

aku rasa bird sharp shooter nie kacak orangnya.
style rambut dah macam justin bieber.
tak pun dr rozmey.

kangaroo, eh,silap,anjing tu, eh, anjing ke tu? aku suka sebab sayap dia kaler pink. apa lagi kebolehan magical dia selain berjalan atas air? cant he actually fly?? why??







dan..
tiba2 rasa nak jatuh cinta pd Dark Half for the intensity and depth of his thought. Wow.

Hanis Manis said...

@larasephia: Dr Rozmey. ahahahahah! ya, kangaroo tak boleh terbang. sebab sayap dia nipis sangat. cukup untuk buat dia terapung. hee.

feeewwwiitt. ;)

Frodo Baggins said...

kita bg gambar cahaya matahari balik gunung,
masing anggap itu hari mau siang atau mau malam
pesimis nampak anjing itu howdow
tp yg berhotak kacak tetap anggap beliau itu
kacak + mantap + cerdik bin ajaib

yg pasti ~ kasihan burung2 itu. kah3x

Hanis Manis said...

hahaahahahaahahahaha. bernas sungguh pandangan anda. ya, kesian burung2 itu. :D

anOOan said...

aku nak kangaroo boleh? dia sangat cool!



lukisan ni pon kool!



ok. terbukti aku x pessimist. lol

delarocha said...

dah 2 kali baca... masih tak faham

Is said...

anjing bersayap tu hanya boleh berjalan atas air tapi tak dapat lawan hakikat yang dinyatakan oleh Jingga yang pesimis bahawa Kangaroo sememangnya tak boleh terbang, hanya boleh berjalan atas air macam karakter Dr. Aki Ross dalam filem 'Final Fantasy - Spirit Within'. (haha, apa aku merepek ni.)

btw, aku tak perlu baca habis cerita ni kalau karakter Jingga yang pesimis keluar di awal penceritaan. haha..

Hanis Manis said...

@anooan: boleh boleh! amik lah! hihi


@delarocha: mungkin patot baca untuk kali ketiga.


@Is: haah laaa. cis. spoil!

Irwan said...

Salam. FYI: http://aderberani.blogspot.com/2011/03/rekomendasi-kepada-hanis-manis.html